Triggerpointmassage

Triggerpoints (Spierknopen)

Het ontstaan van Triggerpoints (in de volksmond 'Spierknopen') heeft zijn oorsprong in een verhoogde aanmaak en afgifte van de stof acetylcholine (helpt bij het goed functioneren van de (spier)zenuwen). Elektrische impulsen zorgen ervoor dat de spier zich aanhoudend aanspant. Dit heeft als gevolg dat er lokaal een verminderde doorbloeding ontstaat in combinatie met een tekort aan zuurstof.

Doordat er een tekort aan zuurstof en voedingsstoffen ontstaat, komt er een grote hoeveelheid ontstekingsmechanismen vrij. Die zorgen ervoor dat de afgifte van acetylcholine blijft bestaan en de lokale spier blijft aangespannen.

Het uiteindelijke resultaat zijn actieve (pijnlijk bij of zonder aanraking) of latente (alleen pijnlijk bij aanraking) Triggerpoints. Een Triggerpoint is een overprikkelbare plek gelegen in een skeletspier, die samenvalt met een overgevoelige voelbare knobbel in een strakke band. Wanneer deze Triggerpoints langdurig aanwezig blijven zal de remming van pijnprikkels afnemen en zal er pijn worden waargenomen op andere plekken in het lichaam (uitstralingspijn). Pijnlijke gewrichten, botten, spieren en pezen zijn het gevolg maar zijn niet de hoofdoorzaak van de klachten.

Voorkom kramp en uitstralingspijn door middel van Triggerpointmassages!

Een actieve of latente Triggerpoint heeft als resultaat dat de remming van pijnprikkels niet goed meer werkt. Het doel van de behandeling is, door middel van het uitoefenen van mechanische druk (zoals diepe weefsel massages bijv. compressie), de doorbloeding en zuurstofvoorziening te verbeteren. De remming van pijnprikkels zal hierdoor herstellen en de pijnlijke klachten zullen afnemen!
Ga voor de beste Triggerpointmassage!